Diferente tehnologice WinMENTOR - WinMENTOR Enterprise

 

baze de date Borlad-Paradox versus ORACLE ...

 

 

  • Va supara la ureche cand se striga "Iesiti din Mentor!"?
  • V-ati saturat de "Refacere Stocuri - Solduri" si alte operatiuni de avarie?
  • Nu va plac stocurile negative, legaturile pierdute?
  • Aveti erori de retea care va opresc din cand in cand din lucru?
  • La volume mari de date vi s-a incetinit aplicatia?
  • Aveti nevoie de rapoarte pe perioade mai lungi?
  • Nu va satisfac restrictiile de utilizare pe subunitati/gestiuni?
  • Doriti o securitate ridicata a bazelor de date?
  • Listele vi se genereaza incet?                                             

 

 

Ca o prima idee trebuie sa stabilim ca WinMENTOR - pe care il cunoastem de 11 ani - este o aplicatie buna, cu idei extraordinare si facilitati de operare flexibile, cuprinzatoare fiecarui segment de activitate. Ea a fost insa cladita pe o baza de date Borland-Paradox, care desi este o alegere buna in randul bazelor de date gratuite, este ... o baza de date gratuita.

 

 

 

  versiunea tiparibila a acestui document 

 

 

Noul sistem WinMENTOR Enterprise a fost conceput cu vasta experienta economica a aceluiasi dezvoltator de software pe cea mai bine cotata baza de date din lume, Oracle. Majoritatea diferentelor pe care vi le vom prezenta deriva din diferenta de posibilitati oferite de bazele de date folosite. Am grupat avantajele noului sistem WinMENTOR Enterprise pe 4 categorii de concluzii:

 

 

A. Diferente ale bazelor de date folosite

 

 

1. Numar nelimitat de accese la bazele de date

 

Pe cand Borland avea o limita 'imaginara' la 20-50 de accese simultane la baza de date (in functie de volumul de date tranzactionat), ORACLE va permite extinderea numarului de utilizatori la un numar nelimitat de accese. Acestea pot fi in reteaua interna sau din exterior, prin internet, oriunde in lume, chiar si cu o conexiune de viteza mica.

 

2. Permite un volum mare de date

 

In Borland, in cazul in care o anume baza de date (nomenclator articole, livrari lunare, obligatii de plata) ajungea la un volum de peste 80-100.000 de inregistrari, riscul de prabusire a bazei de date plutea in aer si - desi arareori - se intampla. Preventiv, din acest rationament datele au fost organizate pe disc pe foldere lunare, pentru ca in fiecare luna bazele de date sa ia de la capat. Ca efect al acestei organizari in WinMENTOR exista proceduri de inchidere de luna, refacere stocuri solduri, din cauza aceasta anumite rapoarte nu le puteati genera decat lunar, altele decat in intervalul unui an calendaristic. ORACLE permite sa stocati in siguranta zeci de milioane de inregistrari, ca atare in WinMENTOR Enterprise:

  • "inchiderea de luna" este o formalitate,
  • rapoartele se pot genera pe perioade oricat de lungi dorite
  • "refacere stocuri solduri" desi exista pentru cazuri extreme, procedura e una utopica.

 

3. ORACLE asigura integritatea referentiala a datelor

 

In lipsa acestei facilitati in bazele de date Borland - corelat cu organizarea datelor pe luni - in WinMENTOR sunt necesare operatiunile care verifica legaturile pierdute, stocurile negative, coerenta datelor. Ca atare, in WinMENTOR - desi anormal sa facem asa ceva - dar daca reusim sa stergem o unitate de masura ... dispar articole, daca stergem o persona ... dispar inventarele. Daca modificam o factura de intrare pe care in luna urmatoare avem deja inregistrate livrari ... ne trezim cu stocuri negative. Integritatea referentiala ORACLE nu ne va permite:

  • sa modificam o intrare care contine vreun articol din care s-a vandut o bucatica sau s-a achitat vreun leu al facturii (astfel se elimina problema stocurilor negative si a legaturilor pierdute),
  • sa stergem din greseala o inregistrare (unitate de masura, banca, persoana) care a fost folosita vreodata in baza de date, ceea ce va conduce la imposibilitatea "disparitiei" documentelor.

Mecanismele tranzactionale ORACLE nu permit o incoerenta a datelor. Ele ori sunt in bazele de date toate si coerente, ori nu sunt.

 

4.  Avantajele tehnologiei client/server

 

Arhitectura bazelor de date Borland-Paradox, desi prevede instalarea datelor pe un calculator numit server, tehnologia de functionare solicita statiile de lucru sa efectueze operatiunile asupra bazelor de date. Financiar vorbind, degeaba investim intr-un server puternic pentru ca si statiile de lucru trebuie si ele tinute la un nivel ridicat de performanta. Pe de alta parte, aceasta insemana ca in momentul cand statia de lucru a terminat de prelucrat si livreaza rezultatul "serverului", aceasta livrare va implica un trafic mare de date in retea. Ca atare, elementele de retea trebuie si ele sa fie de inalta performanta... orice mica nesincronizare a retelei in momentul unei tranzactii se soldeaza cu un mesaj "Application error..."

 

Arhitectura client/server a bazelor de date ORACLE consta in faptul ca statiile de lucru comanda serverului ce va trebui sa faca. Serverul trebuie sa fie mai puternic, incat el lucreaza. Traficul de retea scade considerabil. Performantele statiilor si elementelor de retea devin mai neinsemnate.

 

Facem o incercare pe limbaj contabil. La adaugarea unei facturi in WinMENTOR e ca si cum dvs (adica statia de lucru) ati cere dosarele de pe raft de la server, le-ati rasfoi si ati adauga o fila pentru o noua factura si ati trimite dosarul inapoi la server. In WinMENTOR Enterprise cereti serverului sa faca un loc in dosar si ii trimiteti fila pentru factura. Asemanator la generarea unei liste, in WinMENTOR cereti zeci de dosare, le combinati, le prelucrati (statia de lucru) si va afisati rezultatul. In WinMENTOR Enterprise dati comanda la server sa vi se faca o lista, pe care v-o pregateste si va trimite (la statie). Adica lucreaza serverul, iar dvs (statia de lucru) ii spuneti ce sa faca. Iar pe retea nu se transmit dosare, ci doar simple comenzi...

 

Sintetizand avantajele tehnologiei client/server putem puncta urmatoarele:

  • creste foarte mult siguranta functionarii sistemului
  • intretinerea (precum si investitiile beneficiarului) se orienteaza asupra serverului si nu a intregii retele de calculatoare
  • viteza de lucru mai ridicata in cazul volumelor mari de date

 

 

B. Noutati privind organizarea datelor
 

 

1. Organizarea structurilor de tip HOLDING

 

Conceptul WinMENTOR "aplicatie contabila cu facilitati de management" in cazul WinMENTOR Enterprise se schimba in "solutie de business cu facilitati contabile". Astfel, aplicatia Enterprise permite crearea unei singure baze de date (schema) pentru mai multe firme, anumite nomenclatoare putand fi comune, iar centralizarea tuturor rapoartelor fiind data.

 

2. Organizare si drepturi de utilizare pe subunitati

 

Lucrul pe subunitati permite "izolarea" completa a unei subunitati in cadrul firmei, asemenea lucrului pe Satelit. Fiecare document apartine unei anume subunitati si nu se pot misca in acelasi document stocuri intre subunitati diferite. Vizualizarea documentelor si listarea se face de asemenea la nivel de subunitate. Utilizatorii care au drepturi speciale pot vedea tot ansamblul, indiferent de subunitatea documentelor deja introduse.

 

 

3. Organizarea nomenclatorului de articole

 

Modul de descriere a unui articol este mult mai analitic si mai flexibil prin folosirea atributelor. Utilizarea atributelor nu mai e restrictionata de pretul de vânzare, de codul extern diferit de articolul de baza, orice alta caracteristica de descriere e la nivel de atribut. Se poate trece din mers de la lucrul fara atribute la lucrul cu atribute, iar lista de atribute care descriu articolul poate fi schimbata oricând.

 

 

Posibilitatile de exploatare a acestei noi facilitati sunt nenumarate in sensul ca, spre deosebire de schema de lucru anterioara, nomenclatorul de articole poate contine mult mai multe detalii mentinand un numar mic de inregistrari. Practic, in loc de un nomenclator cu 30.000 de intrari asemanatoare pana la nivel de caracter utilizatorul poate folosi un nomenclator de articole de numai 30 de inregistrari cu o infinitate de atribute fiecare. Diferenta de eficienta in operare este evidenta!

 

 

4. Organizarea datelor pe intervale

 

O alta modificare a modului de lucru care aduce multiple avantaje este transformarea bazei de date dintr-o structura de tip multime intr-o structura de tip interval. Practic, noua tehnologie permite introducerea datelor intr-un regim continuu, fara a mai fi necesara impartirea "fizica" a anului fiscal in luni. Evident, datele pot fi extrase si prelucrate in functie de luna, insa la nivel general, accesul la date este mult mai simplu si mai rapid decat in varianta Paradox. Aceasta modificare permite generarea anumitor liste care in varianta clasica nu puteau fi generate.

 

 

Totodata, se creaza o posibilitate de rezolvare a situatiilor in care fie legislatia, fie regulile de ordine interioara (preturi de vanzare, promotii, taxe, discounturi, comisioane) se schimba de la o zi la alta.

 

5. Organizare mai detaliata a rapoartelor

 

Listele au trei moduri de salvare (setabil desigur prin constante):

  • salvare locala
  • salvare comuna
  • salvare in depozit de liste.

La apelarea unei liste din meniu, daca exista salvari atunci e permisa alegerea modului de listare:

  • lista noua generata pe loc
  • incarcare de lista din salvare locala
  • incarcare comuna tuturor user-ilor

Apelarea unei liste salvate anterior presupune vizualizarea ei in configuratia originala, indiferent de modificarile de structura survenite ulterior, lista in forma salvata fiind perfect independenta de lista initiala. Astfel, listele din depozit de exemplu vor putea fi vizualizate si peste 100 de ani in forma salvata.

 

 

C. Noutati privind culegerea datelor

 

 

1. Filtre si cautari rapide

 

Machetele de tip "dosar" (view-uri mari) si cele de alegere (view-uri mici) au fost dotate cu multiple criterii de filtrare si cautare. Afisarea informatiilor pe view-urile mari (nomenclatoare articole, parteneri, facturi intrare, facturi iesire) a devenit optionala, astfel se poate evita timpul de asteptare pana la extragerea acestor informatii de pe server (in special daca lucram prin internet, VPN). Cautarea a devenit multicriteriala, mult mai cuprinzatoare decat in WinMENTOR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Coloanele ascunse

 

Devin vizibile cu apasarea tastei F3. Este un fenomen studiat faptul ca de cele mai multe ori, intr-o vizualizare de tip grid existenta prea multor coloane are ca efect distragerea atentiei utilizatorului si intr-un final obosirea acestuia si, implicit, scaderea performantei in operare. Coloanele ascunse permit utilizatorului mentinerea atentiei asupra informatiei cu adevarat importante si evitarea aceleia fara relevanta. In momentul in care utilizatorul a identificat exact ceea ce urmarea si are nevoie de detalii asupra unei inregistrari, cu un singur click poate accesa restul de informatie care in mod normal ramane ascunsa.

 

 

3. Stiva de mesaje

 

Stiva de mesaje este o facilitate prin care se evita mesajele date de aplicatie care au un singur buton (folosit la o refacere de jurnal de exemplu lasata sa mearga peste noapte); mesajele ajung pe o stiva afisata pe ecran si pot fi studiate post factum. Desigur ca functioneaza si in timpul introducerii de date, caz in care optiunea BEEP va atrage atentia ca ati primit un mesaj.

 

 

Se poate opta pentru modul Debug, caz in care este monitorizat traseul de introducere de date al operatorului. Acest mod e foarte util pentru raportare de erori, deoarece descrie perfect ordinea introducerii datelor, bâlbâielile si stângaciile operatorilor. De mentionat ca folosind optiunea  AutoSalvare, mesajul se salveaza la inchiderea formei intr-un folder MESAJE aflat la nivel de executabil.

 

 

 

D. Noutati privind listele aplicatiei

 

 

1. Coloane etajate

 

Coloanele etajate permit listarea datelor de pe mai multe coloane ca sir de caractere, pe randuri unul sub altul. Este o noua facilitate de raportare, care poate fi foarte utila la facturare sau ofertare.

 

 

2. Expandarea si centralizarea gruparilor pe rapoarte

 

Cu facilitatea de expandare (afisare linii detaliu) daca aveti pe ecran o lista centralizata, puteti afisa continutul grupului (liniile de detaliu) prin DubluClick pe antet sau final de grup. Daca se executa DubluClick pe un antet sau final de partener (de exemplu), atunci tot grupul acelui partener va fi expandat, ca si cum acel partener nu mai este centralizat. Facilitatea de centralizare (colaps linii detaliu) permite daca aveti pe ecran o lista necentralizata (desfasurata), sa puteti ascunde continutul grupului (liniile de detaliu) prin DubluClick pe antet sau final de grup. Aceasta operatiune este opusul operatiunii de expandare.

 

 

3. Coloane suplimentare

 

Dincolo de notiunea coloanelor neafisate, in functie de specificul de activitate sunt necesare de multe ori si alte coloane existente in baza de date. Aceste coloane se pot adauga de catre utilizator prin alegere dintr-o lista de coloane posibile si se numesc coloane suplimentare.

 


In lista din stanga sunt afisate toate tabele disponibile care sunt legate de lista curenta, iar cu DubluClick se pot transfera aceste campuri in grila de coloane suplimentare afisata in dreapta imaginii.

 

4. Job listare automata

 

Concepeti un set de liste pe care doriti sa le aveti dimineata pe birou si WinMENTOR Enterprise va poate tipari automat zilnic rapoartele dorite.

 

 

Ne oprim aici din prezentarea facilitatilor WinMENTOR Enterprise sa va mai putem arata noutati si cand ne chemati la o prezentare.

 

design by Blick